Varma kevään merkki – Venemessut 

Sisämaan kasvattina en ole purjehtija eivätkä veneet herätä muutenkaan enempiä intohimojani. Muutaman kerran olen päässyt kaverien purjeveneissä merelle. Vene on ollut minulle vain tarpeellinen kapine, jolla mennään vastarannalle tai koetaan verkot, katiskat ja pitkäsiima. Soutamista helpottamaan perheeseemme hankittiin jo 1950-luvulla puiseen soutuveneeseemme tarvittaessa asennettava perinteinen British Seagull, narulla käyntiin vedettävä, varmatoiminen ”Prutku”. 

Hesan Venemessuilla on ollut omanlaisensa rennon oloinen ja helposti tarttuva tunnelma. Kaipaan takavuosien merimiespukuista haitarinsoittajaa. Toki uutta mukavaa on tullut tilalle. Kalliit uutuudet kaappaavat mediahuomion. Niiden ohella messuilla toki esitellään myös perhekäyttöön sopivia tavisveneitä. Ja runsaasti muuta veneilyyn liittyvää, kuten laitureita, vesille pukeutumista ja kalastusvälineitä, nyt myös perhokalastusta. Lapset on erityisesti huomioitu koko perheelle tarkoitetuin Lasten venemessuin. He saavat retkikartan sekä Nuori kippari rintamerkin. Sunnuntai 18.02. on ”virallinen perhepäivä”. 

Finnboat arvioi alan haastavan markkinatilanteen jatkuvan, alan työllisyyden kuitenkin pysyvän hyvänä. Tärkein veneidemme ostaja on edelleen Ruotsi, jonne vuonna 2023 niitä vietiin reilut kaksituhatta. Kakkosena on tuhannella viidelläsadalla veneellä Norja. Tuontia oli kummallista kyllä eniten Meksikosta. 

Käytettyjen veneiden myyjille ja ostajille on oma kohtauspaikkansa. Rajavartiolaitos ottaa messuilla vastaan vanhentuneita hätäraketteja. Löysästi veneilyyn liittyviä esittelyjäkin on, kuten Mersun henkilöautojen laaja esittely. Voihan niillä toki satamiin ajaa.

Puuvenekauden ikäukkona katselen mielellään messuille näytille tuotuja, hyvin hoidettuja puuveneklassikoita. Perinteiseen tapaan Nissen (Häggblom) aarteilla on oma nurkkauksensa, jossa hän signeerasi uutta kirjaa ”Moottorivenealan legenda”. Messuilla on nähtävissä useita historiallisia venemoottoreita, kuten todennäköisesti tamperelaisen Dunderbergin konepajan valmistama veneen höyrykone. Tämä konepaja valmisti vielä 1930-luvulla bensiini- ja petrolikäyttöistä K.F.D. -venemoottoria. 

Pohjois-Euroopan suurimpien alan messujen avajaispäivänä oli jo kuhinaa. Reilun kolmensadan näytelleasettajan näyttely jatkuu vielä su 18.02. saakka osin pidennetyin aukioloajoin, joten halutessaan sinne vielä ehtii.

Liitekuvissa signeerataan Nissen kirjaa, tukkilauttojen keräämiseen käytetty kelluvene,  veneen pieni höyrykone sekä perämoottoripatteri jolla päässee vauhdikkaasti.

Veijo Kauppinen

Kirjoittaja on TKK:n (Aalto-yliopiston) konepajatekniikan emeritusprofessori, jota kiinnostaa tekniikan sekä teollistumisen historia

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu