Stealing Speed – the Biggest Spy Scandal in Motorsport History

Mat Ohley: Stealing Speed – the Biggest Spy Scandal in
Motorsport History
Mat Ohley on tehnyt suuren teon saattaessaan kirjaksi tapahtumat, jotka
suurelta osin johtivat japanilaisen moottoripyöräteollisuuden voittokulkuun
1960-luvulta alkaen.
Itäsaksalainen Walter Kaaden, joka oli ollut toisen maailmansodan aikana
kehittämässä Saksan rakettiaseita, sovelsi ja kehitti paineaaltojen
käyttäytymisestä oppimaansa kaksitahtisten moottoripyörien kehittämiseen.
Syntyi mm. pyöröluistiohjaus, kolmas huuhtelukanava (ns. boost-port) ja
paisuntakammioksi nimitetty resonaattorijärjestelmä moottorin pakopuolelle,
siis tosiasiallisesti pakokaasuahdin, jolla ei kuitenkaan ollut ”suoraa”
yhteyttä imupuolelle.
Nämä keksinnöt ja kehitystyö johtivat siihen, että itäsaksalaiset
MZ-moottoripyörät olivat 1960-luvun alussa saavuttaneet tai saavuttamassa
maailman huipun.
Kehitys sai uuden käänteen, kun itäsaksalainen kilpa-ajaja Ernst Degner pakeni vuonna 1961 Ruotsin GP-kilpailusta
Tanskan kautta Länsi-Saksaan ja siirtyi Suzukin palvelukseen. Degnerin mukana
Suzuki sai niin piirustuksia kuin moottoreiden osiakin.
Degnerin Republikflucht oli päätetty ja Degner-Suzuki – sopimus allekirjoitettu hieman ennen
Berliinin muurin pystytystä. Muuri teki pakosuunnitelmiin suuria muutoksia, sillä
Degnerin vaimo ja kaksi lasta jouduttiin sitten kuljettamaan länteen isoon
henkilöautoon tehdyssä kätkötilassa. Ruotsin GP, josta Degner
siis loikkasi, pidettiin muutama viikko fasismin vastaisen
suojavallin pystytyksen jälkeen. Degnerin perhe
salakuljetettiin Länsi-Berliiniin ja edelleen Länsi-Saksaan.
Degnerin loikka esti sitten
itäsaksalaisten kilpailijoiden pääsyn länteen pitkän aikaa.
Mat Ohley on yrittänyt rekonstruoida tapahtumat aikalaisia
haastattelemalla ym. keinoin. Suzuki kieltäytyi yhteistyöstä Ohleyn kanssa, sen
sijaan Yamaha (jolla oli tietysti omat tiedustelijansa Suzukin sisällä) antoi
tietoja kirjaa varten.
Kirjassa tuodaan selkeästi esille, miten japanilaiset kykenivät vielä
1980-luvulla suoraan hyödyntämään Walter Kaadenin Rennkollektiv’in työtä.
Niin Kaadenin kuin Degnerin elämän kaarta seurataan loppuun asti. Kirjan
lopussa on lyhyt arvio kaksitahtimoottorin tulevaisuuden näkymistä. Degner kuoli Teneriffalla 1980-luvulla vain
51-vuotiaana.
Yamahan johto antoi muuten Walter Kaadenille (kuoli 1996) jälkeenpäin
tunnustuksen kaksitahtisten kehitystyöstä tekemällä kunniakäynnin hänen
haudalleen Zschopaussa muutama vuosi sitten.
Tätä teosta voi lämpimästi suositella niille, jotka eivät ole nukkuneet koulun
englannintunneilla.
Haynes Publishing 2009, ISBN 978-1-84425-689-1
240 sivua, valokuvia
Degnerin paosta on myös BBC:n radio-ohjelma:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01byhrg
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoiselta kuulostaa…
Voisi melkein laittaa tilaukseen
Niin ja muuten joko nukuin Englannintunneilla tai sitten
unohdin kokonaan mennä…damn
Onneksi musiikista oppi ja kiitos videolain elokuvista loput
(Start of offtopic avautuminen)
En anna Suomen koulujärjestelmälle minkäänlaista kiitosta hyvästä Englanninkielen taidostani
Säästyimpä kyllä siltä typerän kuuloiselta kirjakieli-oikeinkirjoitus Låntåålta mitä ne vuosi toisensa jälkeen siellä tuputtaa
(End of offtopic avautuminen)
Ilmoita asiaton viesti
Tähän kielitaitoon riittää myös – ja ehkä jopa paremminkin – ettei ole nukkumut elämänkoulun kielitunneilla.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen tarina. Luin juuri hiljakkoin aiheesta lehtiartikkelin, tosin en juuri tällä hetkellä muista että missä lehdessä.
Löytyi! Mobilisti Nro 8/2011 Hyvä artikkeli monin valokuvin. Suositellaan!
Ilmoita asiaton viesti
Mobilistin juttu kannattaa lukea, kuten HH suosittelee.
Siitä täytyy oikaista yksi tyypillinen virhe: pyöröluistia ei ensimmäisenä käyttöönottanut Walter Kaaden, vaan itäsaksalainen yksityiskuljettaja Daniel Zimmermann. Zimmermannin ajokit olivat nopeampia kuin tehtaan.
Siksi Zimmermann luovuttikin sitten tiedot keksinnöstään ”kansan omaisuudeksi ilman omanvoitonpyyntiä”, kuten itäsaksalainen sanonta kuului.
– Genosse DDR-Bürger oli hänkin taitava kirjoittamaan ja lukemaan rivienvälitekstiä.
Ilmoita asiaton viesti
DDR nousi 1950-luvulla Road Racingin huippumaaksi. Taustalla oli zschopaulaisen MZ-tehtaan syntyminen aiemman DKW:n raunioille.
Road Racingin hiljainen alamäki alkoi DDR:ssä Degnerin loikasta, mutta RR:n tehdastalli loppui vasta 1970-luvulla. Eräs viimeisimmistä tehdas-MZ-RR-kuljettajista oli muuten Tapio Virtanen.
Menestyksekkäin laji oli kuitenkin enduro, jossa itäsaksalaiset Simson- ja MZ-tallit olivat maailman huippua muurin murtumiseen asti.
***
Omasta tallistani löytyy muuten muurin murtumisen aikoihin tehty enduropyörä, MZ GE 250.
Ilmoita asiaton viesti
No kaikelviisi. Luulin, että japanilaisen (moottoripyörä)teollisuuden voittokulkuun vaikutti lähinna japanilaisten kyky ja halu tehdä töitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ahkeruus ja perusteellisuus vaikuttivat varmasti, niin kuin senkin ymmärtäminen, ettei kaikkea kannata keksiä itse. Japanilaisten kyky hankkia tietoja on perinteisesti ollut hyvä.
Japanilaisilla oli lisäksi hyviä kokemuksia zschopaulaistehtaan konstruktioista, esimerkiksi Yamahan ensimmäinen moottoripyörä 125-kuutioinen YA-1 oli hyvinkin samanlainen kuin saksalainen esikuvansa.
Ilmoita asiaton viesti