Stealing Speed – the Biggest Spy Scandal in Motorsport History

Mat Ohley: Stealing Speed – the Biggest Spy Scandal in
Motorsport History

Mat Ohley on tehnyt suuren teon saattaessaan kirjaksi tapahtumat, jotka
suurelta osin johtivat japanilaisen moottoripyöräteollisuuden voittokulkuun
1960-luvulta alkaen.

Itäsaksalainen Walter Kaaden, joka oli ollut toisen maailmansodan aikana
kehittämässä Saksan rakettiaseita, sovelsi ja kehitti paineaaltojen
käyttäytymisestä oppimaansa kaksitahtisten moottoripyörien kehittämiseen.
Syntyi mm. pyöröluistiohjaus, kolmas huuhtelukanava (ns. boost-port) ja
paisuntakammioksi nimitetty resonaattorijärjestelmä moottorin pakopuolelle,
siis tosiasiallisesti pakokaasuahdin, jolla ei kuitenkaan ollut ”suoraa”
yhteyttä imupuolelle.

Nämä keksinnöt ja kehitystyö johtivat siihen, että itäsaksalaiset
MZ-moottoripyörät olivat 1960-luvun alussa saavuttaneet tai saavuttamassa
maailman huipun.

Kehitys sai uuden käänteen, kun itäsaksalainen kilpa-ajaja Ernst Degner pakeni vuonna 1961 Ruotsin GP-kilpailusta
Tanskan kautta Länsi-Saksaan ja siirtyi Suzukin palvelukseen. Degnerin mukana
Suzuki sai niin piirustuksia kuin moottoreiden osiakin.

Degnerin Republikflucht oli päätetty ja Degner-Suzuki – sopimus allekirjoitettu hieman ennen
Berliinin muurin pystytystä. Muuri teki pakosuunnitelmiin suuria muutoksia, sillä
Degnerin vaimo ja kaksi lasta jouduttiin sitten kuljettamaan länteen isoon
henkilöautoon tehdyssä kätkötilassa. Ruotsin GP, josta Degner
siis loikkasi, pidettiin muutama viikko fasismin vastaisen
suojavallin
pystytyksen jälkeen. Degnerin perhe
salakuljetettiin Länsi-Berliiniin ja edelleen Länsi-Saksaan.

Degnerin loikka esti sitten
itäsaksalaisten kilpailijoiden pääsyn länteen pitkän aikaa.

Mat Ohley on yrittänyt rekonstruoida tapahtumat aikalaisia
haastattelemalla ym. keinoin. Suzuki kieltäytyi yhteistyöstä Ohleyn kanssa, sen
sijaan Yamaha (jolla oli tietysti omat tiedustelijansa Suzukin sisällä) antoi
tietoja kirjaa varten.

Kirjassa tuodaan selkeästi esille, miten japanilaiset kykenivät vielä
1980-luvulla suoraan hyödyntämään Walter Kaadenin Rennkollektiv’in työtä.

Niin Kaadenin kuin Degnerin elämän kaarta seurataan loppuun asti. Kirjan
lopussa on lyhyt arvio kaksitahtimoottorin tulevaisuuden näkymistä. Degner kuoli Teneriffalla 1980-luvulla vain
51-vuotiaana.

Yamahan johto antoi muuten Walter Kaadenille (kuoli 1996) jälkeenpäin
tunnustuksen kaksitahtisten kehitystyöstä tekemällä kunniakäynnin hänen
haudalleen Zschopaussa muutama vuosi sitten.

Tätä teosta voi lämpimästi suositella niille, jotka eivät ole nukkuneet koulun
englannintunneilla.

Haynes Publishing 2009, ISBN 978-1-84425-689-1

240 sivua, valokuvia

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu