Vihaa punkkia
Punk oli alkujaan pohjimmiltaan eräs fluxuksen muoto. Avain, ”motto”, fluxuksessa on, että taideteoksen tulee muodostaa oma estetiikkansa. Tämä ei tarkoita sitä, että taideteoksen pitäisi seurata tai noudattaa ”erilaista” estetiikkaa, eikä että taiteilijan pitäisi ottaa estetiikkaansa huomioon niin, että jokainen taideteos noudattaisi ”tarkoitettua” estetiikkaa. Mutta se tarkoittaa, että jokainen taideteos luo estetiikkaa; että jokainen taideteos luo ilmoille estetiikkaa, olemuksensa postulaattina.
Varhaiset NYC-punkit, kuten Suicide, Television ja Ramones, edustivat musiikkia jonka kannanotto on luotu musiikin ja esityksen tuloksena eikä päinvastoin. Kannanotto ei muodostanut musiikkia vaan musiikki muodosti kannanoton. Toisin sanoen tämä on eräs ”omaperäisyyden” määritelmä, se jota Lontoon punkit aluksi (vuoden 1977 alkuun saakka) sovelsivat; he ilmaisivat itseään tavalla, jota he itse pitivät ideologisesti omaperäisenä, ”originalistisena”.
Samoihin aikoihin kuin New Yorkin punkit aloittelivat keikkailuaan, Lontoossa oli nuorten eksentrikkojen ”John-jengi”, josta myöhemmin tuli keskeisiä hahmoja brittiläisessä punk-skenessä. John Lydon soluttautui kesällä 1975 Sex Pistolsiin josta siten tuli punkkia; hieman aiemmin oli muodostettu London SS, joka oli Damnedin, Clashin ja Pretendersin alkupiste. Media huomasi asian vuoden päästä, vuoden 1976 puolivälissä.
Ja hyvin tarkkaan vuoden vaihtuessa 1977:ksi tiedottamisen tyyli muuttui oudosti: yhtäkkiä punkista oli muodostunut koodisarja, jossa kannanotto edeltää eli säätelee ilmaisua. Tammikuussa 1977 punkista tuli anti-punk, koska siitä tuli anti-fluxus ja siten anti-originalistinen. Ehkä ei ole sattumaa, että The Clash ei julkaissut ensimmäistä singleään ennen maaliskuuta 1977.
Tämä kaikki, että tiedotusvälineet alkavat samanaikaisesti tarjoilla valmista ”pakettiratkaisua”, tulkintaa ilmiöstä, josta se ei tiennyt vuotta aiemmin mitään, on tuskin mitään sattumaa sekään. Punk muuttui poliittiseksi siinä mielessä, että kaikki ”punk-piireistä” tuleva oli mukamas automaattisesti parempaa kuin mikä tahansa mistään muualta tuleva. Se on ylimielistä ja hippiä, eikä todellakaan alakulttuurista; alakulttuurit kuten tedit, modit ja skinheadit kuluttivat asioita mistä pitivät omalla tavallaan eivätkä esittäneet poliittista yhteiskunnan muuttamisohjelmaa kuten hipit olivat tehneet ja punkit tekivät median vahvalla avustuksella tammikuusta 77 alkaen.
Tedien, modien ja skinheadien ulkonäkö ja eetos kasvoivat alatasolta, edustamaan vaihtoehtoista todellisuutta; 77-punkin ulkonäkö ja eetos kasvoivat väärinpäin, ylhäältä käsin, valtavirran yhteiskunnan karikatyyriksi. Punk oli ja on saneltua. Mutta vasta vuoden 1977 alusta!
Eikö olekin huvittavaa, että meillä on ”alakulttuuri”, joka vaatii yhteiskuntaa noudattamaan periaatteitaan? Se ei ole todellinen alakulttuuri vaan poliittinen puolue.
Siten punk kuoli, kun se lakkasi olemasta eksentrinen fluxuksen alalaji ja siitä tuli alakulttuuri, koska tuo alakulttuuri on todellisuudessa anti-alakulttuuri kuten hipit konsanaan. Tällainen valtausoperaatio näyttää suunnitellulta ja kuka muu siellä voisi olla kuin median vanhat hipit? Ja kuka muu voisi olla hippien taustalla kuin tiedustelupalvelut? Punk toimi vahvistavana voimana hallitukselle ja valtavirran yhteiskunnalle, joka kaipasi sitä virtaa, lisäpotkua.
Kyllä, punkit olivat sätkynukkeja (stooges) vaikka Stoogesit eivät olleet punkkeja. Nyt nuo sätkynuket johtavat suomalaisia medioita.
P.S. On epämiellyttävää kirjoittaa punkista oikeastaan mitään koska on sama kuin kirjoittaisi ilmastonmuutoksesta: sanoitpa ilmastonmuutoksesta mitä tahansa olet viherhippi ja sanoitpa punkista mitä tahansa olet punkkari. YÄK!
Minäkin vihaan punkkia, ja vielä enemmän rappiä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitenkäs siinä räpissä nyt voisi vikaa olla kun se ei ole anti-fluxusta.
Ilmoita asiaton viesti
Aika vähän punkin parissa mitään kestävää syntyi. Kuvaavaa on, että juuri eilen oli Helsingin Sanomissa musiikkiväen listaama ”sata maailman parasta laulua” ja jos en väärin muista, ainoa punk-biisi listalla oli The Clashin London Calling.
Sleepy Sleepers lauloi joskus: ”Kukaan ei soita enää Abbaa, hevi tulee ja hevi tappaa.” Ei se ihan niin mennyt, Abballa oli listalla kolme laulua, saman verran kuin kaikilla hevibändeillä yhteensä.
Ilmoita asiaton viesti
lista on manipuloitu – ihan sama mitä siellä lukee – lista on manipuloitu
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin manipuloitu? HS otti yhteyttä isoon joukkoon suomalaisia musiikkialan asiantuntijoita: muusikoita, musiikkialan vaikuttajia, musiikkitoimittajia ja muita musiikkialalla aktiivisesti toimivia henkilöitä. HS:n toimituksen sisältä osallistumaan pyydettiin kulttuuritoimituksen toimittajien lisäksi aktiivisesti musiikkialaa seuraavia toimituksen jäseniä. Asiantuntijoita pyydettiin listaamaan korkeintaan kaksikymmentä itselle juuri tällä hetkellä parasta laulua. Laulut pyydettiin laittamaan paremmuusjärjestykseen.
Kaikki ehdotetut kappaleet koostettiin Exceliin, jossa ehdotetuille kappaleille annettiin pistearvo sen mukaisesti, monentenako kappaleet olivat henkilön listalla. Ykkössijalla ollut kappale sai 200 pistettä, sijalla 20 ollut kappale puolestaan 55 pistettä.
Yhteensä listaukseen osallistui yli 70 asiantuntijaa, ja ehdotettuja kappaleita kertyi yli tuhat. Noin 200 kappaletta sai enemmän kuin yhden ehdotuksen.
Kyselyyn vastaajissa painottuvat miehet, mikä johtunee paristakin seikasta. Edelleen esimerkiksi musiikkialan päättävissä asemissa ja myös musiikkitoimittajina on selvästi enemmän miehiä kuin naisia. Siksi kysely lähetettiin yhteensä noin 100 miehelle ja 75 naiselle. Miehet olivat myös selvästi aktiivisempia vastaamaan kuin naiset: miehistä kyselyyn vastasi 56, naisista 18.
Jos samaa laulua oli ehdotettu useamman eri artistin tai yhtyeen esittämänä, nämä ehdotukset laskettiin yhteen.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008504431.html
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitettuun sanaan ei pidä luottaa.
Ilmoita asiaton viesti
” Asiantuntijoita pyydettiin listaamaan korkeintaan kaksikymmentä itselle juuri tällä hetkellä parasta laulua.”
Olisikin mielenkiintoista tehdä sama lista vapaavuoron asiantuntijaraadin kesken. Tosin väkeä on sen verran vähän että hajonta olisi melkoinen.
Omassa listassani todennäköistä vaikeinta olisi raakata David Bowien 70-luvun tuotannosta pois ne biisit jotka eivät muka mahtuisi listalle.
Ilmoita asiaton viesti
Sama ongelma minulla. Bowien viidestä parhaasta levystä seitsemän ilmestyi 1970-luvulla.
Bowie oli 1970-luvulla se joka tiesi missä mennään ja kulki aina hiukan edellä. Samantapainen hahmo oli 1980-luvulla Prince.
Olisi ollut jännä kuulla mitä ne olisivat yhdessä saaneet aikaan. Michael Jackson ehdotti Princelle yhteistyötä 1980-luvulla, mutta Prince kieltäytyi. Madonnalle ja Kate Bushille se sanoi kyllä. No, en tiedä sanoiko se koskaan kenellekään naiselle ei…
Ilmoita asiaton viesti
Jos kuolinvuoteellani ehtii jotain katumaan niin se on se hetki kun käytettiin Bowien Rebel Rebel -singleäni vuodelta -74 ilmakivääriammunnan maalitauluna.
Ilmoita asiaton viesti
Julkaisen oman listani 20 parhaasta laulusta Vapaavuorossa tänä iltana.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyään London Calling kuulostaa lähinnä iskelmältä tai joltain, joka voisi kilpailla Euroviisuissa. Ei se biisin arvoa heikennä, hieno kappale, mutta aika on vienyt siitä anarkian.
Ilmoita asiaton viesti
Ja ovathan nämä aina subjektiivisia. ”Pet Shop Boysin It’s a Sin, Princen Purple Rain, Leonard Cohenin Hallelujah, Queenin The Show Must Go On ja Dolly Partonin I Will Always Love You ovat kaikki sellaisia ikiaikaisia klassikoita, ettei niiden korkea sijoitus listalla tule yllätyksenä.
Tosin: sen enempää It’s a Sin kuin The Show Must Go Onkaan eivät mahtuneet ollenkaan Rolling Stonen Top 500 -listalle. I Will Always Love You oli Rolling Stonen listalla vain Whitney Houstonin versiona, mutta suomalaisista asiantuntijoista vain yksi ehdotti Houstonin versiota. Muut suosivat Dolly Partonin alkuperäistä.
Motörheadin uran suurin hittikappale Ace of Spades on korkein listalle yltänyt raskaan musiikin kappale. Leevi and the Leavingsin Rin Tin Tin on ainut suomalainen kappale tässä kymmenikössä ja samalla viidenneksi korkeimmalle sijoittunut kotimainen laulu.”
Ilmoita asiaton viesti