Milloin Ihminen Alkoi Laulaa?

Milloin ja miksi ihminen alkoi laulaa? Jos se riippuu tunne-elämästä, niin eikö riittäisi ilmaista tunteitaan aina vain eleillä, sanoilla, sanomisilla ja vaikkapa nyrkkeillä, jos paha olo on? Linnut lauloivat varmaan ennen kun ihminen ilmestyi tänne maapallollemme? Alkoiko se lintujen matkimisesta? Kukapa senkään tietää?!
Tätäkin aihetta, kuulemma, on tutkittu ja ne viisaimmat tietävät kertoa meille, että laulaminen tai ainakin melodiset äänet ovat edeltäneet nykyajan ihmisen puhetta. Siksi aivot imevät laulun sanat paremmin kuin pelkän tekstin ilman säestystä.
Miksi Laulamme?
Me laulamme ilosta ja laulu lohduttaa meitä surussakin. Laulun me kuulemme jo vauvana äidin sylissä ja ehkä ennen sitä kun olimme syntyneetkään. Sitäkin on tutkittu ja uskotaan, että sikiö äidin kohdussa kuulee jossain vaiheessa jo kaikki ulkoäänet ja erityisesti melodiset, jotka saattavat imeytyä sikiön aivoihin kehittymisvaiheessa paremmin kuin muut äänet.
Linkki Lempi-tätini laulaman lauluun Äidistä ja Lapsesta, jota kuulin hänen laulavan vaelluksellamme monia kertoja. Nauhoitin tämän 1980-luvun loppupuolella ennen muuttoani Suomeen. Surullinen laulu.
Lapsi Laulaa Pienestä Alkaen
Ei ole ihme, että minäkin olen tykännyt laulamisesta jo pienestä pitäen ja nimenoman laulun melodiat tarttuivat minuun nopeasti kun vain sain ne kuulla muutaman kerran.
Sittemmin tyttöjen porukoissa kouluikäisenä ja myöhemmin opiskellessaan ammattiopistolla ja korkeakoulussa usein minua pyydettiin aloittamaan jonkin laulu ja siitä se sitten alkoi, kuoro, ja laulumme kaikui, vaikka elämä saattoi olla kurjaa. Laulamisesta me saimme iloa elämällemme, ilman kenenkään opetusta ja vielä ymmärtämättä sitä itse, että
Ensimmäiset Lauluni
Ensimmäinen lauluni tai oikeastaan vain ensimmäiset sanat tästä laulusta, ovat jäänyt mieleen Isoisältäni Simo Heistoselta. Hän lauloi minulle, ensimmäiselle lapsen lapsellensa: otti minut polvelleen, siinä keinutti ja lauloi: “Körö, körö kirkkoon …!”
Ehkä Isoisäni olisi halunnut viedä minutkin kirkkoon, niin kuin vielä ehti “köröttää” neljä pientä tyttölastansa ensimmäisestä avioliitosta. He olivat syntyneet ennen ensimmäistä maailmansotaa, äitini ja kolme hänen sisartaan. Mutta silloin, kun minä pystyin istumaan isoisän polvella, kirkot oli jo suljettu ja papit vangittu.
Ja tietenkin se: “Harakka huttua keittää …”
Ensimmäinen Esiintymiseni
Osasin laulaa koko laulun “Maan korvessa kulkevi lapsosen tie…” alusta loppuun. Olin tuskin täyttänyt kuusi vuotta. Meidät oli juuri pakkosiirretty kotikonnuilta Uralille, Udmurtiaan ja saavuimme sinne syksyllä. Edessämme oli kylmä ja nälkäinen talvi 1941 – 1942. Asuimme koko 13-henkinen perhe isossa talossa, jossa sinä talvena oli aina kylmä. Ei meille kukaan varannut siellä talveksi polttopuita ja isoisäni hevonenkin jäi kytkettynä sinne Arvilan talon läävään … joten isoisäni ei päässyt edes metsästä hankkimaan polttopuita lämmitykseen.
Talon sisätiloihin oli rakennettu katon alle seinän ja sen venäläisen uunin väliin taso laudoista (ven. полати), jossa sai nukkuakin. Tilan korkeus oli noin metrin verran ja sinne piti aikuisten mennä ryömimällä. Siellä oli lämpimämpää kuin alhaalla lattian tasolla. Muistan, että minä pystyin siellä istumaan ja kiipesinkin päiväaikanakin sinne usein. Sieltä oli kiva katsoa ja seurata mitä tuvassa alhaalla tapahtuu.
Nettikuva: Pankko Parvi Uuni Kiuas
Ei minulla leikkikavereita ollut, joten yksin minä siellä hyräilin laulujani ja välillä nukahtelinkin. Kerran kun lauloin “Maan korvessa kulkevi lapsosen tie …” Varpu-mummoni hääräsi kiukaan ääressä ja nosti katseensa minuun ja sano kuinka kauniisti tuo lapsi laulaa! ja huomasin, että kyynelet valuivat hänen poskille. Se vaikutti silloin minuun kovasti ja on jäänyt ikuiseksi muistoksi sieluuni.
Varmasti äitinikin lauloi usein minulle Tolja-veljeni kanssa tätä laulua. Nyt täällä Suomessa äitini Hilma-Maria Heistonen 99-vuotiaana laulaa videolla tätä samaa laulua minulle, tai minun kanssani yhdessä:
Lauri Gröhn, kiva kun piipahdit sivulleni ja annoit sydänmerkin muistoihini! Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Janne Salonen, kiva kun kelpasi kijoitukseni luettavaksi ja kiitos sydänmerkistä!
Ilmoita asiaton viesti
Inkerissä näyttää olleen samat laulut kuin meillä Etelä-Karjalassa.
99-vuotias äiti ei tahdo muistaa sanoja, mutta rytmi ja nuotti ovat
täsmälleen oikein!
Joskus kylminä talvipäivinä mekin laulettiin ja leikittiin ja tapeltiin(!)
uunin ja pankon päällä. Joskus uuninpäällinen oli paras paikka koko talossa.
Meidän papit oli/on vapaana ja kirkot auki, mutta ihmiset oli niin välinpitämättömiä tuonpuoleisista asioista, etteivät viitsineet mennä kirkkoon muulloin kuin jouluna ja pääsiäisenä — jos silloinkaan.
Ihmiset laulavat iloon, suruun vsymykseen, siis kaikkeen ja aina se auttaa.
Hyviä muistoja. Kiitos.
Ukrainalaisia lauluja suomeksi ja ukrainanksi
https://www.youtube.com/watch?v=GcV01e2DGa0
https://www.youtube.com/watch?v=Wl4stSJevhw
https://www.youtube.com/watch?v=mgzmNTYmJbk
Ilmoita asiaton viesti
Matti Loikkanen! Sinullakin on vastaavia muistoja! Kirjoitat, että ”se uuninpäällinen oli paras paikka koko talossa”, niin se oli. Siellä usein isoisäni nukkui ja joskus Amalia-täti. Hän kärsi kovasta yskästä, kun oli joutunut nuorempana härän sarviin ja se vahingoitti keuhkot. Silloin minäkin olin tätini seurassa nukkumassa, kun mahduimme kahdestaan sinne uunin päälle.
Laulamisesta voin sanoa, että se auttoi pärjäämään siellä vaelluksessa, kun vei ajatukset vaikkakin hetkeksi jonnekin muualle siitä arkielämän hädästä ja kurjuudesta, joka seurasi meitä vuosia sodan alkamisesta asti. Kiitos paljon kertomuksesta ja sydänmerkistä!
Ilmoita asiaton viesti
Kun muistelmissa nyt olen, niin lisään tähän vielä. Neljän vuoden aikana tuolta parvelta minä, pikku tyttö, seurasin mitä alhaalla tapahtuu ja kuva on minulle nytkin vielä muistissa. Isoisän suutarin paikka oli ikkunan luona, jossa hän aina joko paikkasi kyläläisten kenkiä tai punoi meille virsuja. Niitä piti ollakin 12 paria.
Kaikki käyttivät tuohivirsuja, paitsi pikkuveljeni, joka vasta aloitteli siellä kävelemistä. Varpu-mummo oli aina ison kiukaan ääressä ruokahommissa. Malja/Amalia-täti kehräsi värttinässä pellavan lankaa ja sitten vokissa jotenkin käsitteli sitä neulomista varten. Varmaan sitä karsittua pellavaa annettiin kolhoosista palkaksi työstä.
Neulomaan joutuivat ei vain tädit, myös Viljam-eno oppi neulomaan ja neuloi veljillensä, joita oli kolme, pellavalangasta hihattomia paitoja ja minulla oli myös Viljam-enon neulomana kaunis hame, jonka minä sain kun lähdin ensimmäiselle luokalle kouluun Udmurtian Sulvai nimisessä kylässä. Täytyy mainita, että minäkin opin siellä neulomaan puikoilla Malja/Amalia-tädin ohjauksella.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan varmasti me nisäkkäät kuten linnutkin aloimme laulaa ennen kuin puhua.
Laulamisen suhdetta symbolikielen syntyyn tutkitaan ankarasti.
Ilmoita asiaton viesti
Tässäpä esitys, jota eräässä sen inspiroimista kommenteista todellakin verrataan linnunlauluun juuri vaivattomuuden ansiosta. Ihmettelen, kuinka artisti rokkimimmin imagolla suoriutuu vaativasta klassikosta. Huikean korkeat sävelet osuvat juuri kohdalleen, eivätkä ole sattumanvaraista kiekumista.
https://www.youtube.com/watch?v=Cq9JwzQYJ4E
Ilmoita asiaton viesti
Ihminen alkoi laulaa jo Harmaalassa, joka on yksi menneisyyksien henkisistä maailmoista. Tästä kertoo ohjelma Taru sormusten Herrasta. En muista, näytetäänkö siinä elokuvassa laulua, mutta kyllä silloinkin jo laulettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Inkeriläisethän olivatkin supisuomalaisia, jotka olivat Stolbovan rauhan jälkeen muuttaneet lännempää silloisille asuinsijoilleen. Tietysti heillä oli perintönä kaikki vanha suomalaisten laulukulttuurikin. Varsinaiset ortodoksiset karjalaiset muuttivat pakoon ”julmia luterilaisia tunkeutujia” päätyen aina Tverin kuvernementtiin asti. Heidän kanssa samaa kansaa jäi asumaan Laatokan pohjoispuolelle, jonne Ruotsi ei työntänyt niin paljoa asujaimistoa. Suojärvi, Salmi ja osa Suistamoa pysyivät täysin karjalaisina aina viime sotien alkuun asti.
Ilmoita asiaton viesti
Keitä ovat Tverin inkeriläiset..? Lieneekö sitten alkuperäisiä ortoodoksi- karjalaisia?
https://www.youtube.com/watch?v=XUf3EsLweg8
Tverin Inkeriläiset ryhmä Karjalankoivu
Kiitos kommentista ja sydänmerkistä!
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista, koska en ole aiemmin kuullutkaan Tverin inkeriläisistä.
Voihan olla, että osa inkeriläisistä matkasi sinnekin jossain vaiheessa, mutta uskoisin ennemminkin, että kyseessä ovat Tverin inkeroiset. Inkeroisethan olivat ortodoksikarjalaisia, jotka puhuivat inkeroisten kieleksi nimitettyä eteläkarjalan murretta. He ovat siis Inkerinmaan alkuperäiskansaa.
Kun Suomesta muutti sinne porukkaa 1600-luvulla, niin heitä ryhdyttiin kutsumaan inkeriläisiksi, koska he sattuivat asumaan Inkerinmaalla. Niinhän Venäjälläkin kutsutaan ”karjalaisiksi” kaikkia, kotka asuvat Karjalan Tasavallassa riippumatta siitä ovatko he karjalaisia vai venäläisiä.
Ilmoita asiaton viesti
On sellainenkin käsitys olemassa (esim.H.Miettinen.), että kaikki jotka asuvat Inkerin maalla tai muuttaneet inkerinmaalta ovat inkeriläisiä.
Suomesta muuttaneita suomalaisia inkerinmaalle 1600-luvulla pitäsi sanoa ”suomalaisiksi”, eikä inkeriläisiksi!? Me olimmekin Neuvostoliitossa suomalaisia. Se on sitten oikein sanottu! Eikös niin?
Ilmoita asiaton viesti
Niin, kansantieteessä ja kielitieteessä on omat termistönsä, mutta tavallisessa arkikielenkäytössä käytetään usein niistä poikkeavia määritteitä. Oikeimmin voisi ehkä puhua ”Inkerin suomalaisista”.
Ilmoita asiaton viesti
Korjasin tuolla luvun!
Niin kun muuttivat Inkerinmaalle, niin heistäkin tuli ”Inkerin suomalaisista”! Olkoon sitten niin ja olenkin hyväksynyt poikkeavan määritelmän! 🙂
Niin kuin hyväksyi itsensä inkerinsuomalaiseksi paluumuuttajien nuoren sukupolven edustaja.Jevgeni Särki!
https://www.youtube.com/watch?v=lcEc2BVh1-E&t=69s
Kiitos kommenteista ja sydänmerkistä!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos ❤🌹🙏 Oli koskettava ja ihana kokonaisuus ❤❤❤
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kiitoksesta! 🙂 Enpä osaa tänne laittaa värikkäiä hymiöitä! 🙂 Kiitos paljon sydänmerkeistä! 🙂
Ilmoita asiaton viesti