Prjanikat
Eilen ostin prjanikoita Rajamarketista. Silloin tällöin ostelen niitä, koska maku ja muotokin muistuttavat minua lapsuuden ajoista. Nämä ostamani prjanikat olivat tulleet suoraan Latvian pääkaupungista Riikasta.
Prjanikka
Prjanikit (venäjäksi пряник) ovat piparkakkuja muistuttavat ja piparkakuilta maistuvat leivonnaiset ilmestyivät Venäjälle noin 1800-luvulla. Prjanikan reseptin toivat Venäjän maille varjakit. Tätä herkkua kutsuttiin “hunajaleiväksi” ja se tehtiin ruisjauhoista, joissa oli marjamehua ja paljon hunajaa. Jotkut emännät alkoivat lisätä oman maun mukaan taikinaan aromaattisia yrttejä ja juuria ja sitten myös muita mausteita. Sana “пряник” tulee sanasta “пряный – mausteinen”.
Arkangelin Kozuli-prjanikat
Tutkijat tietävät kertoa, että jo ennen varjageja Venäjän Arkangelin maakunnassa ja muilla pohjoisilla alueilla tehtiin taikinasta käsin muotoiltuja kakkuja, jotka olivat kovin suosittuja. Niitä kutsuttiin sanalla козуля, kozuli, se tulee pohjoisten pomorien sanasta, joka tarkoitti pientä vuohta. Tällaista prjanikka-typpiä pidetään vanhimpana.
Perinteisesti prjanikat leivottiin Jouluna. Taikinapaloista muotoiltiin eläimiä ja lintuja sekä spiraaleja ja muita geometrisia muotoja. Valmiit makeiset oli joskus päällystetty monivärisellä tomusokerilla. Uskottiin, että nämä “vuohet”, kiharakuviot prjanikan päällä, toimivat talismanina onnettomuuksia ja pahoja voimia vastaan, joten ei ollut tapana heittää niitä pois: syömättömät herkut varastoitiin huolellisesti koko vuodeksi seuraavaan jouluun asti, ja sitten liotettiin veteen ja syötettiin karjalle.
Tulan kaupungin Prjanikkamestarit
Ensimmäinen kirjallinen maininta Tula-Prjanikasta on vuodelta 1685, mutta historioitsijoiden mukaan Venäjälle tämä makeus ilmestyi noin sata vuotta aiemmin. Prjanikoita tehtiin tuolloin lähes kaikissa Venäjän kaupungeissa ja kylissä.
Kuitenkin juuri Tulassa prosessi hiottiin täydelliseksi ja käytännössä kohotettiin taiteeksi. Ne olivat kovin suosittuja, makeisia valmistettiin jokaiseen makuun: ne maustettiin vaniljakastikkeella, hunajalla, kermalla, hedelmillä, mintulla ja jopa sinapilla.
Painettujen Prjanikkoiden leipomiseen tarkoitetut muotit tehtiin puisista lankuista. Ne leikattiin kalkkipäärynästä tai koivusta, minkä jälkeen ne kuivattiin ja koverrettiin peilikuvana kuvioksi. Taikina upotettiin muottiin ja painettiin, kunnes ne saivat koristeen jäljen — tähän asti prjanikat kuvioineen kutsutaan painetuiksi. He kuvasivat paikallisia nähtävyyksiä ja luonnoksia elämästä.
Jokaisella leipurilla oli omat prjanikkamuottinsa, ja asiantunteva henkilö saattoi tunnistaa mestarin pelkästään tavaroita katsomalla. Tulan maakunnan kuuluisin prjanikkamestari oli kauppias Vasily Grechikhin: häntä arvostettiin sekä Venäjällä että ulkomailla. Hän esitteli parin kilon painoisen prjanikan omasta tuotannostaan Pariisin maailmannäyttelyssä 1889 ja sai Grand Prix-palkinnon. Ja 11 vuotta myöhemmin, tultuaan jälleen Ranskaan näyttelyä varten, hän järjesti karkkikaupan lähelle Eiffel-tornia paviljongissa, joka oli tehty kokonaan prjanikoista.
Tiedossa on kuitenkin tapaus, jossa prjanikkamuottia käytettiin vain yhden kerran: vuonna 1896 Tulassa valmistettiin Nikolai II:n kruunajaisten kunniaksi yksi kappale Prjanikkamuottia, joka kuvasi keisarin profiilia.
Toinen kuuluisa prjanikkateollisuuden keskus syntyi Gorodetskin kaupunkiin. Se tuotti noin 30 eri lajiketta piparkakkuja erilaisilla lisäaineilla: sitruunalla, manteleilla, hedelmähillolla. Leipomoita omistivat pääasiassa vanhauskoiset perinnölliset mestarit, joiden suvuissa tämän herkun reseptit siirtyivät isältä pojalle.
1850 -luvulla ilmestyi uudenlainen prjanikka-siluetti. Ne leikattiin veitsellä tai erityisellä metallimuotilla valssatusta taikinakerroksesta ja maalattiin sitten värillisellä lasitteella. Nyt tällaisia pjanikkakakkuja valmistetaan monissa Venäjän kaupungeissa matkamuistoiksi.
Kaikki prjanikkamestarit pitivät reseptinsä salassa. Taikinan raaka-aineita ei edes mitattu tavallisilla painoilla: joku saattoi vakoilla, miten se tehtiin, ja poimia sitten täsmälleen samat painot. Sen sijaan otettiin punnukseksi sopivia kiviä tai raudanpalasia, jotka säilytettiin salaisessa paikassa, usein lukkojen takana. Tämän salailun vuoksi kaikki muinaiset reseptit eivät ole säilyneet nykypäivään: esimerkiksi tapa tehdä vaniljakastike Vyazma-piparkakkuja varten on kadonnut kokonaan.
Perinteiset Rituaalit
Muinaisista ajoista lähtien prjanikkakakut Venäjällä eivät ole olleet vain lasten ja aikuisten suosikkiherkku, vaan myös monien rituaalien ja perinteiden tärkeä osanen. XVIII vuosisadalla oli tapana lahjoittaa painettu prjanikka erilaisissa tilaisuuksissa. Tällaisia leivonnaisia annettiin esimerkiksi ristiäisissä ja nimipäivinä, niitä tuotiin vastanaineille häitä varten ja jaettiin kerjäläisille vainajan muistojuhlan aikana. Myös uskonnollisena “anteeksiantamisen päivänä” ihmiset antavat prjanikoita toinen toisilleen.
Joissakin maakunnissa leivottiin erityisiä “juhlat on loppu” -prjanikoita, eli juhlan lopuksi isännät antoivat sellaisia pitkään viivähtäneille vieraille vihjeenä siitä, että oli aika hajaantua. Niissä luki: “juhlat on loppu”.
Näiden makeiden prjanikkojen merkeissä katsomme karjalaisten nuorten tanssia “Prjanikat”:
- Карельский танец Пряники, Ансамбль Школьные годы.
- Karelian dance Gingerbread, Ensemble School Years.
Omia Kokemuksia Prjanikoista!
Ei suinkaan minun lapsuuteni ollut prjanikan makuista. Vaikka tuolla kerroin, että prjanikoiden maku muistuttaa lapsuudestani.
Viiteen vuoteen asti, kun asuimme vielä Inkerin Oinaalassa, isoisällä oli kuusi lehmää joten maitotuotteita riitti vietäväksi Pietariin. Äitini oli usein mukana, koska hän oli rohkein tytöistä. Matka kulki hevosella Peri’n asemalle, sieltä junalla Pietariin Suomen asemalle ja lopuksi raitiovaunulla Heinätorille. Tullessaan he toivat tietenkin jotain pieniä tuliaisia; prjanikoita en muista mutta kyllä keltaisia, läpinäkyviä viinirypäleitä.
Sitten meidät repäistiin pois Oinaalasta: koko kuukausi matkaa härkävaunujen nälässä ja kylmyydessä Uralille asti. Se oli syksy 1941. Nälkävuodet jatkuivat ja jatkuivat.
Arkangeliin menin opiskelemaan vuonna 1952.
Ensin kolme vuotta opiskelin ammattiopistossa ja sitten neljä vuotta korkeassa pedagogisessa koulussa. Sitten vielä olin työelämässä noin vuoden verran. Vaikka opiskelijan stipendit olivat aika pienet, niin varmasti Jouluna saimme maistella Arkangelin “Kosuli”-prjanikoita. Sana “kosuli” kuulostaa korvaan vieläkin tutulta ja se nostattaa kivan muiston makuhermoille!
Onpa monipuolinen ja hieno katsaus prjanikoiden historiaan!
Rauhallista ja onnellista joulun aikaa!!! 🎄
Ilmoita asiaton viesti
Laura Oksala, kiva kun piipahdit sivulleni ja tykkäsit!
Kiitos sydänmerkistä ja samoin sinulle oikein mukavaa joulun aikaa! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos!!!♥️
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kiittämisestä!♥️
Ja hyvää 1.adventtisunnuntaita! Joulua kohti mennään. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tuleehan Venäjältä jotain hyvääkin!
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä niin! Kyllä Venäjällä on paljon muutakin hyvä, kuin prjanikat! Vaikka Uralin rinteiltä Pihlaja! Olen nähnyt sen siellä ja syönyt jopa marjojakin. Olivat ne tosi happamia! Niin kuin kettukin todisti kun ei saanut niitä!
https://www.youtube.com/watch?v=J3OOPreJs7o
Diandra – Uralin Pihlaja
Kiitos kommentista ja sydänmerkistä! Hyvää joulun aikaa!
Ilmoita asiaton viesti