Yayoi Kusama, Japanin kansallisaarre…

Yayoi Kusama In Infinity, oli näyttely, joka ei jätä ketään katsojaa kylmäksi. Enkä myöskään ihmettele, että miksi Kusamaa on pidetty 60-luvun avantgarden keskeisenä nimenä ja poptaiteen uranuurtajana. Kusaman tunnetuinpiin läpimurtoteoksiin kuuluvat Infinity Net-sarjan teokset, joiden pinta on täytetty käsin maalatuilla puoliympyröillä, jää vaikuttamaan näkökenttään vielä näyttelyn jälkeenkin.  Lukemattomilla pehmopeniksillä päällystetyissä teoksissa on ajankohtaan hyvin sopivaa feminististä otetta…

Myöskin  helsinkiläisille on jäänyt mieleen viime kesältä  Espanpuiston  puunrunkoihin puetut pilkulliset  vaatteet, joita minäkin olen täällä kuvissani jo aikaisemminkin esitellyt.

Kusama itse on todennut, että hänen taiteensa on sairauden aikaan saamaa taidetta ja lääke sitä vastaan. Jo pienenä tyttönä hän istui kukkapellolla ja aisti, kuinka kukat puhuivat hänelle ja niillä oli kasvot.  1977 Kusama pyysi itse päästä asukkaaksi tokiolaiseen mielisairaalaa, jossa hän asuu edelleen, vaikka hänen työhuoneensa on sairaala-alueen ulkopuolella.  Kusama kävi ensin Japanissa taidekoulua ja myöhemmin hän asui  New Yorkissa 1957-1973. Siellä hän perusti useita yrityksiä ja myi suunnittelemiaan pilkullisia vaatteita.  

Happeningit ja hänen monien teostensa "pehmeät" genitaaliaiheet olivat siedätystä asioista, jotka hän koki pelottavaksi tai vastenmieliseksi.  Elämänkerrassaan Kusama toteaa, ettei hän välitä seksistä. Ja tänään jo nyt iäkäs 87-vuotias taiteilija ei enää matkusta mihinkään näyttelyidensä avajaisiin ja Financial Timesin mukaan toimittaja kuvaa häntä ihmiseksi, joka unohtaa usein keskustelussa sen punaisen langan. 

1980-luvun alussa Kusama alkoi työstää kelta-mustaa kurpitsa-aihettaan, jossa täplien tavoin on tullut hänen tunnusmerkkinsä. Se on myös keskeinen osa teoksessa Miror Room (Pumpkin) Peilihuone ( Kurpitsa) vuodelta 1991.  Teoksessa on kauttaaltaan keltaisen huoneen, lattia ja katto peitetty mustilla täplillä. Keskellä huonetta on samoin katettu kuutio, ja jos kurkistaa kuution sisään sivussa olevasta aukosta, niin näkee peilien kattaman tilan täynnä pieniä ja suuria kurpitsaveistoksia.  Tämä "kurpitsapelto" oli esillä Venetsian Biennaalissa  vuonna 1993. Kusama olikin ensimmäinen taiteilija, joka oli kutsuttu pitämään yksityisnäyttely Japanin paviljongissa. Se oli myös osoitus siitä, kuinka merkittävän aseman hän oli luonut  kymmenessä vuodessa Tokion taidemaailmassa. 

Kusamalta on ilmestynyt myös romaani vuodelta 1984 ja useita runokokoelmia. Enpä malta olla laittamatta muutamaa riviä hänen runostaan "Onkalo ei vastaa" (1989)  teoksesta  "Kakunaru urei- Kusama shishu, Juritsu shobo, 2005 "

 " …onkalo missä pimeydessä lymyät

tietämättä muotoa tunnustelen käsilläni otan syliin

tahdon kertoa  roihuavasta vihastani

oi onkalo pimeään piiloutuva sateen pieksämä

puuterilumiseen hyytäävään sydäntalveen haudattu

kestäen miljardien vuosien vihan ajan erottamina olen silmätysten

halliten roihuavan rakkauden rinnassani…"

 

zzz333

Maailma on vaarallinen paikka, ei niiden vuoksi, jotka tekevät pahaa, vaan niiden vuoksi, jotka katsovat vierestä eivätkä tee mitään. Albert Einstein

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu